
Så påverkas du av butikens bakgrundsmusik – Music in Brands

Vilken bakgrundsmusik som spelas påverkar hur du handlar, visar forskning. Men hur fungerar det? Och hur arbetar man bakom kulisserna för att driva kundbeteenden? Vi tog ett samtal med Hugo Perlskog, musikchef på Music in Brands för att lära oss mer.
På Music in Brands har man jobbat med strategisk bakgrundsmusik till företag sedan 2008. Varumärken som GANT, Peak Performance, KICKS och Polarn o. Pyret använder alla musikbyrån för att utveckla sin butiksupplevelse. Och forskningen på området är spännande. En svensk undersökning visar på 9% försäljningsökning (HUI, 2007) och 8 minuter längre snittid i butiken (Andersson, 2012) när företag spelar musik anpassad efter verksamheten. Passform är viktigare än att musiken uppfattas som bra i sig. Det vill säga att själva känslan är i fokus, snarare än att individen gillar låten.
Insiktsarbetet om musikens psykologi ligger till grund för allt vi gör, säger Hugo Perlskog. För att ta reda på vilket sound ett företag ska ha djupdyker vi i varumärkesplattform, butiksflöde och mål. Ibland vill man använda det kulturella sambandet mellan musik och identitet för att påskynda en varumärkesförflyttning. Andra gånger vill man sänka upplevd väntetid på en tandläkarmottagning. Vårt uppdrag är att ta fram rätt verktyg för att nå dit.

Det är vanligt att företag investerar i det visuella, lägger tid och pengar på varumärkets färger och bilder. Men man missar helt människans starkaste sinne för att påverka just känslor — hörseln. En bortkastad potential, år efter år. Det medför också sina risker att låta personalen eller radion välja. Hela 44% av konsumenterna säger att de undviker butiker som spelar fel typ av musik (Demoskop, 2011). Samma undersökning visar dock att svenskarna har svårare att klara sig utan musik än sport, litteratur, dagstidningar och film. Så om man använder musiken rätt syns det snart på både mjuka värden och sista raden.
Musiken har alltid varit ett sätt för människan att uttrycka vem hon är, och vem hon vill vara. Där har ingenting förändrats, avslutar Hugo Perlskog.

Vill du veta mer om varumärkesanpassad bakgrundsmusik eller Music in Brands verksamhet, slå dem en signal direkt på 08-522 810 70.
Och du – Du är väl medlem i VMC redan, och tar del av massor av inspiration och events? Om inte, bli medlem nu för att inte missa nästa event! BLI MEDLEM HÄR >>
Vi ses!
Anne, Katrin, Lisa, Laurie och Ida
Mer från bloggen
Julinspiration från London
Ingen var mer...
Möt Desquare – fånga kunden genom Digital Signage
Vi vet idag att i...
The Broad Spectra of Visual Merchandisning
Vilket fantastiskt...